Beriadah sambil berehat

Beriadah sambil berehat

Sabtu, 21 Oktober 2017

Memancing di Jeti Nelayan Sungai Muar, Johor

Pada 14 Oktober 2017, sudah bermula cuti persekolahan.  Anakku Idzham memaklumkan ia  tidak balik ke rumah pada hari Jumaat (13 Oktober 2017) kerana pada 14/10/2017 ia ada mengambil bahagian dalam aktiviti Hari Sukan Sedunia di sekolahnya.  Sehubugnan itu, ia  meminta aku mengambilnya  pada 14 oktober 2017 di asrama.   Selepas mengambilnya di asrama, kami berhajat untuk terus pergi bercuti sama ada di Melaka atau di Muar.

Selepas mengambil anakku di asarama, kami mencari tempat makan di PD kerana perut sudah mula berbunyi.  Kami singgah makan mee rebus di kawasan perumahan yang sebelum ini telah kami survey lokasinya.   Sampai di sana aku memesan mee rebus, dan suamiku serta anakku Irfan Mee Rebus. idzham pula telah membeli burger Chicken King di Giant PD kerana kami telah singgah di sana untuk membeli keperluan sepanjang perjalanan dan umpan untuk memancing.

Agak sedap juga Mee Rebus yang menjadi pilihanku, tetapi suamiku mengatakan Mee Sup Utara tidak menaikkan seleranya.  Jam sudah menunjukkan pukul 5.00 petang, aku meminta supaya cepat makan supaya tidak lewat sampai di Muar.


Mee Rebus
Sepanjang perjalanan kami menelusuri jalan pantai di Port Dickson terus ke Melaka.   Sempat kami singgah di Pantai Pangkalan Balak Melaka dan niat di hati untuk menginap di situ terbantut kerana melihatkan ramai orang yang berada di kawasan pantai dan sudah tentu chalet pun telah penuh ditempah orang.  Kami meneruskan perjalanan ke Muar.   Memandangkan hari pun sudah hampir gelap aku menyarankan suamiku ikut jalan lebuh raya.   Rupanya jalan tersebut lebih jauh daripada jalan lama, tetapi aku rasa itu adalah lebih baik kerana hari pun sudah gelap.    

Sampai di sana jam sudah menunjukkan pukul 8.30 malam.   Aku mengajak suamiku makan dahulu sebelum ke hotel kerana perut terasa kosong, cuma diisi dengan Mee Rebus sahaja tadi.    Aku mengajak suamiku makan sahaja yang nampak meriah di tepi jalan yang menghala ke arah pekan Muar, tetapi dia lebih suka makan di stesen bas di Muar.    Sampai sahaja di medan selera, aku cuma memesan roti bakar 2 set dengan kacang pol.   Bolehlah tahan juga sedapnya tetapi sate yang suamiku tempah tidak sesedap mana.   Lebih baik makan di Kajang sana kerana sate dan kuahnya lebih sedap daripada Muar.   Aku menyarankan sudah sampai masanya beralih tempat makan yang lain kerana tempat lain mungkin lebih sedap kerana ia tidak pernah untuk mencubanya. 












Membersihkan karang di kulit Kupang






Tiada ulasan:

Catat Ulasan