Beriadah sambil berehat

Beriadah sambil berehat

Rabu, 11 Disember 2019

Memancing Ketam di Jeti KampungTeluk Pelanduk, Port Dickson

Sebelum cuti persekolahan, aku akan mengambil anakku di sekolahnya kerana banyak barangnya yang perlu dibawa balik.   Dengan bantal, timba dan sebagainya perlu dibawa balik.   Dalam pada itu, aku merancang untuk menginap di hotel budjet sahaja di Port Dickson setelah mengambil anakku di asrama. aku teringin untuk memancing ketam.   Jaring yang dibeli untuk menangkap ketam sudah juga dibeli di kedai pancing ikan.  Selalunya aku membeli net yang kecil, tetapi setelah staf aku yang juga rajin memancing, menunjukkan contoh jaring untuk memangkap ikan.   Terdapat sarung untuk meletakkan umpan dan jaringnya lebih besar dan panjang.

Suamiku menyuruh aku mencari tempat penginapan menggunakan secara dalam talian.   Kebetulan aku pernah juga menempah hotel menggunakan Booking.com.    Semasa dalam perjalanan kami berhenti rehat dan aku mula mencari tempat yang agak selesa untuk kami empat beranak.   Tiba-tiba aku terpandangkan ________ dengan harganya pun cuma RM120.00 sahaja.    Dalam gambar, apartment tersebut mempunyai dapur dan  dua katil saiz queen.

Setelah itu, aku cuba hubungi nombor yang tertera di iklan tersebut.   Terperanjat aku kadar sewanya diturunkan kepada RM100.00 semalam kerana kolam renang rosak.   Tanpa berfikir panjang aku terus bersetuju dan menuju alamat yang dinyatakan.   Kami menggunakan waze sahaja supaya tidak membuang masa.     Setelah melihat tempat tersebut, aku berpuas hati dan merasa hairan bagaimana selama ini tempat itu tidak pernah aku ketahui apartment tersebut boleh ditempah untuk menginap.    Suamiku membayar duit sewaan secara dalam talian kerana ketika itu kami tidak mempunyai wang tunai yang banyak.

Setelah berpuas hati dengan lokasinya, kami berpatah balik untuk mengambil anak di asrama.    Setelah selesai semuanya, kami pun pergi ke apartment tersebut.   Hujan turun dengan menderunya apabila kami sampai di lokasi.    Tiba-tiba telefonku berbunyai dan suara seorang perempuan menyatakan dia berada di sebelah kenderaan kami.    Kami pun tidak dapat melihat di luar ketika itu, kerana hujan turun dengan lebatnya.   Dia menyuruh kami mengikuti kenderaannya untuk pergi ke blok apartment tempat kami akan menginap.

Sampai di tempat kereta,  aku bersalaman dengannya dan dia pun menyerahkan kunci kepada kami.  Alhamdulillah kami mendapat bilik di tingkat 1.  Lega rasanya dan yang paling aku berasa lega sebab apartment tersebut mempunyai lif.

Petang itu, aku dan suami terus pergi ke jeti teluk pelanduk untuk menangkap ikan dan ketam.   Aku menggunakan net yang dibeli untuk menangkap ketam, sementara suamiku pula memancing ikan.   Aku menggunakan kepala ayam sebagai umpan.   Dalam diam tak diam tiba-tiba aku terasa ada ketam yang menyangkut pada net ku itu.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan