Beriadah sambil berehat

Beriadah sambil berehat

Jumaat, 26 Mei 2017

Berehat di Port Dickson, Negeri Sembilan

Syukur Alhamdulillah, permohonan untuk bercuti di Rumah Rehat DBP di Port Dickson  telah diluluskan pada tarikh 23 April 2017.  Tahun lepas memang tak merasa langsung untuk aku menggunakan rumah rehat tersebut. Aku merancang selepas check out pada 24 April 2015 nanti, bolehlah aku menghantar anakku ke asrama di Kolej Vokasional, Port Dickson.   Tanpa dijangka rupanya 24 April 2017 (Isnin) adalah hari cuti umum di Negeri Sembilan kerana meraikan Hari Israk dan Mikraj.   Pada waktu yang sama hari pertabalan Agung yang ke 15 yang akan diadakan di Istana Negara di Kuala Lumpur dan telah diisytiharkan cuti umum juga.  Oleh yang demikian, cuti umum di Negeri Sembilan menjadi dua hari iaitu Isnin dan Selasa dan bermakna Hari Rabu barulah anakku bersekolah.   Sekali lagi aku terpaksa cuti tanpa dirancang pada hari Selasa 25 April 2017 untuk menghantar anakku ke sana.  Tidak sampai hati rasanya untuk membiarkannya naik bas sendirian dengan membawa beg dan keperluan lain.   Begitulah kasihku sebagai seorang ibu kepada anakku Muhammad Idzham.  Selagi hayat dikandung badan, selagi badan ibu sihat walafiat, ibu akan membantumu walau apa jua...Insyaallah.



Terlupa pula tujuan asal aku ingin bercerita. tentang aktiviti memancing kami.   Memandangkan di rumah tersebut disedakan dapur elektrik, aku menyediakan nasi lemak sambal ikan bilis.  Selepas sarapan kami pergi memancing di Jeti Teluk Pelanduk.  Jetinya yang bersih dan panjang membolehkan kami memancing dengan selesa.   Semasa kami berjalan ke hujung jeti, kelihatan ikan yang saiznya sejengkal tanganku sedang bermain-main di bawah jeti.   Seronok aku melihatnya dan terbayang rasa dihati mungkin kali ini dapatlah kami ikan untuk dijadikan menu ikan bakar malam nanti   Tidak sampai 5 minit, joran suamiku telah mengena ikan gelama.   Alhamdulillah.













Tiba-tiba langit semakin gelap dan angin semakin kuat.   Suamiku memaklumkan kami kena bersiap-siap untuk ke darat kerana hujan akan turun.  Topi kesayangan anaku Irfan yang kupakai terjatuh ke dalam laut.   Ia memaklumkan kepadaku  yang ia sangat sayang topi itu kerana itu pemberian adikku yang dibeli ketika bercuti di Australia.  Kami anak beranak hanya melihat sahaja topi itu hanyut di bawa arus.    Hujan renyai-renyai dan disertai angin yang kuat mengenai tubuh kami.   Langit semakin gelap seolah-olah hari hampir malam.   Kami tidak pun berganjak kerana baru mendapat seekor ikan dan mengharapkan lebih banyak ikan yang akan kami peroleh nanti.   Tapi malangnya pagi itu hanya seekor sahaja yang kami dapat.   Cuaca semakin lama semakin cerah dan semakin panas.   Memandangkan hari semakin panas dan umpan pada joran kami tidak pun disentuh oleh ikan,  suamiku mengajak kami ke lokasi lain pula...mungkin rezeki kami di sana....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan